Makers

Stichting Jurk is een stichting die zich inzet voor kinderen van 0-14 jaar die zich geen nieuwe kleding kunnen veroorloven. De missie van Stichting Jurk is een bijdrage te leveren aan het verminderen van de problematiek rondom armoede in Nederland. Geen enkel kind verdient het om een achterstand op te lopen, al helemaal niet omdat een kind nooit nieuwe kleding kan dragen.

Hoe het werkt

Aanvragen van kledingwensen;  Instellingen waar gezinnen met kinderen zijn aangemeld kunnen een aanvraag indienen bij Stichting Jurk voor kleding voor kinderen.  Denk hierbij aan Voedselbanken, Basisscholen, Tehuizen, etc. Het aanvraagformulier is via deze website aan te vragen.
Na het ontvangen van de aanvraagformulier, worden de wensen van de kinderen geïnventariseerd. Dit kan door medewerkers/vrijwilligers van de instelling zelf worden gedaan, of er kan in overleg met Stichting Jurk een afspraak worden gemaakt met een vrijwilliger in de buurt. Kinderen kunnen hun wensen kenbaar maken (“ik wil een roze jurk”, “Ik wil een blauwgroen shirt” en/of een tekening maken van hun wensen). Samen met de maten van de kinderen, wordt het formulier retour gestuurd naar Stichting Jurk.

Vrijwilligers die de wensen vervullen

De aanvragen worden op de Facebookgroep geplaatst, waarna vrijwilligers zich aan kunnen melden om de wens in vervulling te laten gaan. De kleding wordt gemaakt met materialen uit eigen voorraad van de vrijwilligers en / of van materialen die gedoneerd zijn door bedrijven en particulieren.
Vrijwilligers ontvangen het adres van de instantie waarnaar de kleding gestuurd kan worden. Normaal gesproken is dit binnen 5 weken na het plaatsen van de oproep. De instantie zelf zorgt voor het uitdelen van de kleding.

Sponsors, donateurs en vrijwilligers

Stichting Jurk draait volledig op vrijwilligers. Voor materialen en verzendkosten zijn wij dan ook op zoek naar sponsors en donateurs die onze stichting een warm hart toe dragen.  Heb je nog stof liggen die je niet meer gebruikt, laat het ons weten. Is er een stoffenzaak bij je in de buurt die je wil sponsoren voor een kledingstuk waarvoor je je aangemeld hebt, super!  Wil je als bedrijf ons initiatief steunen met geld of materialen, neem dan graag contact met ons op.
Zo dragen we allemaal een steentje bij aan armoedebestrijding in Nederland.